Jak się bawić w... "Cywilizacji"
Treść
"Ludzie, którzy potrafią dojrzale żyć, potrafią też radośnie się bawić" - pisze w najnowszym kwartalniku "Cywilizacja" ks. Marek Dziewiecki, duszpasterz, wychowawca młodzieży. Zagadnieniem zabawy rozpatrywanym w kategoriach cnoty i w świetle uwarunkowań moralnych, czyli eutrapelią, zajmowali się tacy mędrcy jak Arystoteles, św. Tomasz z Akwinu czy Tomasz More. Wraz z innymi filozofami czy pisarzami następnych epok twierdzili zgodnie, że zabawa jako forma odpoczynku jest człowiekowi koniecznie potrzebna, a właściwe z niej korzystanie stanowi cnotę, jaką należy w sobie kształtować, i jest sztuką, której należy się uczyć.
Dziś wydawać by się mogło, że niewielu zastanawia się nad wyborem wartościowych zabaw, dlatego też analiza wychowawczych aspektów zabawy jest szczególnie potrzebna. Gros czasu dzieci wypełniają oglądaniem telewizji, graniem w gry komputerowe. Badania zaprezentowane przez Justynę Truskolaską w województwie lubelskim wskazują, że dzieci najchętniej spędzają czas z rodziną, przyjaciółmi, bawiąc się na dworze. Ta wiedza to duże pole do popisu dla rodziców i wychowawców, by pomóc zorganizować tę zabawę. Warto pójść tropem księdza Marka Dziewieckiego, który w swoim artykule "Dziecko - zabawa - wychowanie" podpowiada, jak zorganizować zabawę, by wykorzystać ją do nauki i osobistego rozwoju dziecka. Zwraca uwagę na panujący ogólnie kult dzieciństwa, który charakteryzuje się wydłużeniem okresu rozwoju dzieci i młodzieży, co skutkuje tym, iż statystycznie wiek osiągnięcia dojrzałości psychospołecznej przesuwa się dopiero na 25., a czasem na 30. rok życia, czyli spora część ludzi "nie osiąga dojrzałości, która jest konieczna, by dany człowiek mógł prawidłowo funkcjonować w życiu rodzinnym, zawodowym i społecznym. W innym artykule ks. Jan Niewęgłowski SDB prezentuje, w jaki sposób pedagogika św. Jana Bosko przejawiająca się w wykorzystaniu sportu i rekreacji wpływa na rozwój fizyczny, ale też duchowy. Ciekawy artykuł "Klown wśród świętych" brata Marka M. Urbaniaka FSC przybliża postać św. Filipa Neri i jego nowatorską i oryginalną pedagogikę.
Wiele cennych myśli autorów "Cywilizacji" dotyka zagadnień, jak zagospodarować wolny czas dziecka w świecie mediów. Wszystkie sprowadzają się do wniosku, iż "godziwą satysfakcję daje człowiekowi tylko taka zabawa, która nie narusza żadnych zasad moralnych, nie poniża nikogo, nie naraża na niebezpieczeństwo niczyjego zdrowia i życia, jej forma stanowi źródło przyjemności odczuwanej fizycznie i psychicznie, zaś treści wyrażają i dopełniają otrzymany od Boga dar radości istnienia".
Małgorzata Jędrzejczyk
"Cywilizacja o Nauce Moralności, Sztuce i Religii", Fundacja "Servire Veritati" Instytut Edukacji Narodowej, nr 29/2009.
"Nasz Dziennik" 2009-07-24
Autor: wa