Vivaldi na flet
Treść
Polski muzyk Łukasz Długosz dokonał nagrania "Czterech pór roku" Antonia Vivaldiego w wersji na flet prosty. Artysta uznany jest za najwybitniejszego flecistę swojej generacji i występuje z powodzeniem na najbardziej prestiżowych estradach koncertowych na świecie.
"Cztery pory roku" Vivaldiego to z pewnością jedno z najbardziej znanych dzieł muzycznych. Te cztery koncerty na skrzypce i smyczki obejmujące następujące po sobie pory roku: "Wiosna", "Lato", "Jesień", "Zima" zostały skomponowane w 1725 r., stając się jednym z najpiękniejszych przykładów połączenia czystej muzyki z założeniami programowymi. Nieprzemijająca wartość tego dzieła tkwi w muzycznym kunszcie, pięknie melodii i finezyjnej harmonice. To z tych powodów nagrania tego koncertu sprzedały się w największej ilości płyt na całym świecie. Jednego z najwyżej cenionych dokonał Konstanty Andrzej Kulka. Mimo że partia solowa tych koncertów napisana jest na skrzypce, to od dawna istnieją wersje na inne instrumenty. Jedną z takich wersji jest wersja fletowa i taką właśnie mamy na omawianym dzisiaj albumie. Łukasz Długosz oprócz doskonałej techniki, cudownego dźwięku i muzykalności ma też rzadką umiejętność gry najbardziej nawet wirtuozowskich przebiegów z lekkością i swobodą. Jego interpretacja "Pór roku" urzeka niezwykłą harmonią i logiką muzycznego opowiadania. Solista świetnie wyeksponował kontrasty dynamiczne i brzmieniowe, dzięki czemu udało mu się zbudować właściwy klimat każdej z pór roku. Jest w tym wykonaniu delikatność, ale nie brakuje też energii, pasji i radości. Wszystko to sprawia, że słucha się tego nagrania z prawdziwą satysfakcją. Podnosi ją towarzysząca soliście, dobrze grająca i pięknie brzmiąca Cappella Gedanensis.
Nasz młody artysta ukończył Hochschule für Musik und Theater w Monachium w klasie światowej sławy flecisty prof. Andrasa Adorjana. Studiował również w klasie mistrzowskiej Conservatoire national supérieur de musique et de danse w Paryżu w klasie prof. Pierre-Yves Artaud. Jest laureatem wszystkich ogólnopolskich konkursów fletowych, m.in. w Warszawie, Olsztynie, Sieradzu, Szczecinku, Poznaniu, Wrocławiu, Kielcach oraz 16 prestiżowych konkursów międzynarodowych, m.in. w Monachium w 2006 r., "Carll Nielsen" Odense (Dania) w 2006 r., "Leonardo De Lorenzo" Viggiano (Włochy) w 2005 r. - są to największe sukcesy w historii polskiego fletu. Mimo niewielkiego stażu zdążył już wystąpić pod batutą znakomitych kapelmistrzów: Zubina Mehta, Jamesa Levina, Marissa Jansona, Helmutha Rollinga.
Adam Czopek
"Nasz Dziennik" 2009-08-20
Autor: wa